poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Podsumowanie ankiet - część druga, czyli pytania otwarte i... trochę modyfikacji autorskich uczniów :)

W dzisiejszym poście, tak jak zapowiadałam wczoraj, analiza pytań otwartych. Chyba najbardziej przejrzystym rozwiązaniem będzie analiza poszczególnymi klasami. Na koniec znajdziecie jeszcze kilka modyfikacji wprowadzanych przez uczniów w ankiecie, więc... Będzie ciekawie :D.
Zacznijmy od klasy 1 licealnej. Pierwsze pytanie otwarte brzmiało: Kogo (lub czego) nienawidzisz? Z jakich powodów? Nie jestem niestety w stanie przytoczyć wszystkich odowiedzi, ale postaram się w każdej klasie wybierać te najciekawsze.
Bardzo nie lubię sporów polityków.
Nienawidzę braku tolerancji i zrozumienia wobec drugiego człowieka. Nienawidzę również religii, które namawiają do krzywdzenia ludzi innej wiary.
Jestem tolerancyjny [...], denerwuje mnie natomiast radykalizm i przesada religii, które nie tyle proponują, co narzucają swój tok myślenia [...]. Dobrym przykładem są ostatnie sprzeciwy kleru wobec aborcji, grupa starców w sukienkach nie powinna decydować o tych sprawach. - Tu moja uwaga - sformułowanie "starcy w sukienkach" podpada już trochę pod hejt...
Nienawidzę terrorystów, dlatego, że zabijają niewinnych ludzi [...].
Nie lubię osób, które są zamknięte na inne narodowości [...]. Nie każdy jest terrorystą. Trzeba o tym pamiętać.
Nietolerancji, nastawienia ludzi do innych - powszechna nienawiść i hejt, często albo bez powodu, albo z bardzo błahego.
Sprzedajnych polityków - dbają tylko o siebie.
Oszustów podatkowych - prawie jak kradzież.
Nienawidzę hipokryzji społeczeństwa [...]. Objawia się ona toksycznym nacjonalizmem lub nawet ksenofobią. Poza tym nie lubię manipulacji stosowanej przez prawicowe partie, które starają się wzbudzić w narodzie najgorsze instynkty [...].
Także nie lubię zachowań Polaków, którzy nie są tolerancyjni, nieważne pod jakim względem.
Nienawidzę ludzi, którzy tolerują podziały, jakiekolwiek by one nie były.
Podziału Polaków ze względów przekonań politycznych.
To by było tyle, jeśli chodzi o nienawiść. Drugim pytaniem było: Jakie zachowania powinnny według Ciebie cechować współczesnego patriotę? Czym powinien się on wyróżniać?
I tutaj powtarzały się np. walka za ojczyznę, obchodzenie świąt narodowych, szanowanie tradycji, znajomość historii i języka itd. Ale były i nieco inne:
Powinien on nie wstydzić się państwa, z którego pochodzi. Nie oznacza to jednak, że powinien być tzw. "narodowcem" agresywnie podchodzącym do "nie - Polaków".
Bronić praw swoich i innych obywateli.
Szanować prawa mniejszości.
Ma szacunek do innych krajów.
Miłością do ojczyzny, jednocześnie omijając szerokim łukiem nienawiść i niechęć do innych krajów tylko dlatego, że nie są Polakami.

A czego nienawidzą w klasie drugiej licealnej?
Hejtu w Internecie, który jest wyrażany przez osoby, kóre nie znają się w danej dziedzinie.
Nienawiści internetowej, która wśród Polaków jest dość częsta, gdzie ludzie się wyzywają i kłócą.
Osób o innej orientacji seksualnej. Uważam, że to nie jest religijne ani etniczne - (!) Tak mi się zdaje, ale to moja osobista interpretacja, że chodziło o "etyczne"
Skrajności typu parady równości, które nic nie wnoszą.
Uchodźców, bo zabijają - .........
Hejtów, ponieważ krzywdzą ludzi. Niech każdy zacznie od oceniania siebie.
A jak widzą współczesny patriotyzm?
Nie powinien posługiwać się stereotypem typu "Polak to złodziej"
Akceptować innych ludzi.
I w zasadzie większość odpowiedzi się powtórzyła.

Jak na nienawiść patrzą w trzeciej klasie licealnej?
Nie toleruję też zachowań lekceważących drugą osobę.
Nienawidzę skrajnego islamu.
Nienawidzę nienawidzących.
Nienawidzę ludzi kłamliwie podających się za uchodźców.
Nienawidzę ludzkiej nietolerancji i braku empatii. Każdy człowiek jest inny i nikt nie powinien się z tego śmiać czy szydzić. Poza tym wszyscy jesteśmy ludźmi - kochamy i czujemy tak samo.
Pozwoliłam sobie podkreślić dwie wypowiedzi, które szczególnie mi się spodobały.
Jeśli zaś chodzi o patriotyzm, tu praktycznie wypowiedzi się powtórzyły, uczniowie wspominali o walce za ojczyznę, udziale w wyborach, angażowaniu się w życie społeczne, poszanowanie symboli narodowych, tradycji itd.

Przejdźmy do ostatniej już klasy - pierwszej gimnazjalnej. Co tam pisali o nienawiści?
Obrażania innych ludzi ze względu na ich kolor skóry, religię czy poglądy. Uważam, że w XXI wieku ludzie nie powinni gnębić ludzi przez ich odmienność.
Uchodźców- dajemy im, co możemy, pomagamy, a im nie pasuje, chcą więcej, w byle jakiej okazji wsadziliby nam nóż w plecy - ........
Skrajnych nacjonalistów [...].
Nienawidzę ludzi dręczących zwierzęta. Gdyby poczli, jak te stworzenia czują, przestaliby je krzywdzić.
Nie lubię homosiów, ponieważ obrzydzają mnie i część z nich narzuca swoją orientację. Dziwnie się zachowują i obściskują się w miejscach publicznych. Chcą wychodzić za mąż, choć nie spełniają warunków zawarcia związków małżeńskich. - ..........
A o patriotyzmie:
Nie powinien przyjmować uchodźców. - ........
I reszta w zasadzie podobna.

Cóż mogę powiedzieć? Bardzo się cieszę, że uczniowie w większości naprawdę poważnie podeszli do ankiety - dzięki temu miałam co analizować na blogu. Cieszy także to, że jest wiele osób, którzy nie zgadzają się na nietolerancję i hejt. Smucą odpowiedzi o nienawiści do - cytuję - homosiów czy uchodźców, bo utożsamiani są oni z zabijaniem... No ale cóż. Odpowiedzi podpadające wręcz pod hejtowanie też się zdarzały.

A na koniec trochę ciekawostek. W pytaniu o nienawiść często padały odpowiedzi o szkole czy matematyce... No cóż, zagłębiłam się w tematykę mowy nienawiści i nie pomyślałam,że ktoś może odczytać pytanie w taki sposób. ;)
Z reakcji na pytania - pamiętam, jak po rozdaniu ankiety nagle usłyszałam: "Płacenie podatków jako przejaw patriotyzmu? Inga, serio?" Bezcenna reakcja... ;D
A teraz przejdźmy do modyfikacji wprowadzanych w pytaniach przez uczniów.
 
Kiedy zgadzali się z pytaniem tylko częściowo... Trochę kreślili. ;)
 
 
A nawet kreślili, a zarazem dopisywali...
 
 
 
 Czasem nie mogli się zdecydować...
 
... A czasem zupełnie się zaplątywali :D.

 
I tolerancyjni byli też :D.

 
 
I tak dotarliśmy do końca podsumowań ankiet. Dziękuję, że poświęciliście swój czas na lekturę. Mam nadzieję, że i dla Was było to ciekawe doświadczenie. I że uśmiechnęliście się przy modyfikacjach, tak jak i ja.
 
 













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz